Na szlaku: Scafell Pike - Na dachu Anglii

sobota, 27 wrzesień 2014 Napisał  WP

Scafell Pike jest to szczyt w pasmie Southern Fells w Lake District, znajdujące się w hrabstwie Kumbria. Jest to najwyższy szczyt Anglii o wysokości 978 metrów n.p.m., ale dopiero trzynasty pod względem wysokości na Wyspach Brytyjskich.

Podczas wyboru trasy ze względu na konieczność powrotu do domu zaraz po wspinaczce oraz fakt, że na ten szczyt wybrała się nasza 10 letnia córka, musieliśmy wziąć pod wzgląd jak najszybszy czas podejścia oraz jak najniższy stopień trudności.

Oba te warunki idealnie spełnia szlak "Brown Tongue Path" prowadzący z Wasdale Head, wioski położonej na północ od jeziora Wastwater. Na niego też padł nasz wybór ale z alternatywnym punktem startowym z National Trust Camp Site tuż obok jeziora. Warto wspomnieć, że to jeziora ma głębokość dochodzącą do 79 metrów i tym samym jest to najgłębsze jezioro w Anglii.

W świecie gór Scafell Pike możemy śmiało zaliczyć do maluchów, jednak mając na uwadze, że zaczynamy ze względnie niskiego poziomu, około 60 metrów nad poziomem morza, daje nam to do pokonania w górę przeszło 910 metrów.

Wybór dnia w którym wybraliśmy się do Lake District okazał się strzałem w dziesiątkę. Było słonecznie z lekkim zachmurzeniem, dzięki czemu mogliśmy się rozkoszować przepięknymi widokami zbliżając się do szczytu.

W dolnej części trasy towarzyszy nam potok górski, który w połączeniu z lekkim wiaterkiem dawał przyjemne odświeżenie w ten ciepły dzień.
Na szlaku można spotkać rodziców z dziećmi młodszymi niż nasza córka, które dziarsko wspinają się pod górę. W pamięci utkwił mi również starszy pan z dwójką piesków, a to przez to, że na początku trasy wyprzedził nas niczym kierowca formuły jeden, a następnie, kiedy my osiągaliśmy pułap około 700 metrów, on wracając już, z uśmiechem na twarzy, przywitał się po raz kolejny z nami i życzył powodzenia w dalszej wspinaczce.

Większość trasy ciągnie się przełomem górskim pomiędzy szczytami Ligmell (807m. n.p.m.) i Scafell (964m. n.p.m.), dlatego też w tej części wspinaczki ładne widoki są tylko w kierunku doliny z której przyszliśmy. Dopiero docierając na północny stok Scafell Pike pojawia się nam widok na Great Gable i okalające go dolinę.
Docierając na szczyt ukazuje się nam przepiękna panorama Lake District oraz widok na morze Irlandzkie. Widok dla którego warto było wspinać się ponad 900 metrów.

Podczas zejścia zdecydowaliśmy się na przejście przez Mickledore, położone pomiędzy Scafell Pike a Scafell a następnie dołączenie z powrotem do głównej trasy w okolicy Hollow Stones. Na krótkim fragmencie tego rozwidlenia jest bardzo strome zejście z duża ilością kamieni, często osuwającymi się pod naszym ciężarem. Fragment ten wymaga bardzo dużej ostrożności podczas schodzenia.

Trasa ma 4km długości i według poradników dostanie się na szczyt zajmuje 2,5 godziny. Nam wspinaczka zajęła 4 godziny, robiąc kilka przerw przeznaczonych na regenerację sił oraz podziwianie widoków. Po niecałych 7 godzinach byliśmy z powrotem i mogliśmy udać się w drogę powrotną do domu, która zajmuje 4 godziny.

Z gór Snowdon, Ben Nevis i Scafell Pike, ta ostatnia a przynajmniej to podejścia wydaje się być najłatwiejszą z jakim przyszło mi się zmierzyć.